tiroid-1

1Tiroit nodülleri

Toplumda 15-30% oranında görülen tiroit dokusu içinde bulunan nohut tanesi şeklinde içi dolu lezyonlardır. Kadınlarda erkeklerden daha fazla görülür. Tiroit nodülleri hastanın kendisi tarafından ele gelen kitle veya boyunda şişkinlik şeklinde tespit edilmesine rağmen, bunların çoğunluğu farklı bir hastalık nedeniyle Ultrason veya PET-BT çekimi sırasında farkedilir.
Tiroit nodülü tespit edildiğinde iki önemli soru akla gelir:
1. Hasta hipertiroidi hastalığı geçiriyormu? (vücudunda normal daha yüksek tiroit hormonu taşıyormu?)
2. Tespit edilen nodül kanser içeriyormu?
Çoğu tiroit nodülü genelikle selim (benign) ve non-fonksiyoneldir ( hipertiroidiye neden olmaz). Nodüllerin sadece 5-10%’u kanser içerir.

Belirti-bulgular

Çoğu tiroit nodülü semptom vermezler (asemptomatik). Eğer nodül hiperaktifse (hormon salgılıyorsa), hastalar hipertiroidi belirti ve bulgularını taşırlar (sinirlilik, titreme, terleme, sicak basmasi vb. gibi). Buyuk nodullu hastalar sadece elle hissedilebilen veya gözle görülebilen nodüllerle polikliniğe başvurabilirler. Cok buyuk nodüller yutma guclugu, veya nefes darligina neden olabilir. Kompresyon semptomlarina neden olabilen buyumus lenf nodlari, hiriltili solunum, ve/veya hizla büyüyen nodul hizla cerrahi müdahaleyi gerektirebilir.

Tani ve tedavi

Oncelikle nodulle polikliniğe başvuran hastanin nodulunun kanser olmasiyla alakali risk faktorlerleri arastirilir: ailede tiroit kanseri hikayesi, bas-boyun-gogus bölgesine daha once radioaktif isin almis olmak, 20 yasinin altinda veya 70 yasin ustunde olmak, erkek cinste olmak, cok sert nodul, buyumus lenf nodlari, ve/veya hiriltili solunum risk faktörlerini oluşturur.
TSH değerine bakildiginda bu değerin dusuk olmasi hastanin hipertiroidi olabileceğini gösterebilir. Eger hipertiroidi saptanirsa, nodulun mu yoksa tum tiroit bezinin mi hiperaktif olduğunu anlamak icin ikinci asama olarak RAI(radyoaktif iyot) scan yapılır. Hiperaktif alanlar RAI scan’de sicak olarak gorulur ve kanser olma ihtimali cok dusuktur ve ince iğne biyopsisi gerektirmez.
Tiroit nodulu tanisinda ikinci step olarak tiroit-boyun ultrasonu yapilmalidir. USG tiroidi değerlendirmede en önemli testtir ve tiroidin buyuklugu, nodulun spesifik ozellikleri ( cap, nodul sayisi, kalsifikasyon, hipo-hiperekoik ayirimi, sinir düzensizliği, sekil, solid veya kistik) hakkında bilgi verir.
Tiroit nodulunun kanser olup olmadigini en iyi teşhis eden test Ince iğne aspirasyon biyopsisidir (IIAB). Igne biyopsisi bir USG yada parmak hissi yardimiyla yapılabilir. Nodul eger 1cm üzerindeyse risk faktörü aranmaksizin IIAB yapilmalidir. Eger hasta tiroit kanseri için risk faktörü tasiyorsa (genellikle ailede tiroit kanseri hikayesi veya boynuna isin tedavii almis olmak) veya USG’de nodulun şüpheli olmasi durumunda 5mm üzerindeki nodüllere IIAB yapilmalidir.

IIAB sonuclari 4 tipte sonuçlanabilir:

1. Non-diagnostic: IIAB tekrarlanmalidir.

2. Benign: Bu sonuç nodulun %97 ihtimalle kanser olmadigini gösterir. 6 ayda bir fizik muayene ve USG ile hasta takip edilmelidir. Nodul kanser olmasada cok büyükse, semptomatikse, veya kozmetik olarak rahatsız edici ise ameliyat edilebilir.

3. Malignant: Bu sonuç nodulun %97 ihtimalle kanser olduğunu gösterir, ve genellikle bu kanser Papiller Tiroit Kanseri tipindedir. Daha nadir olarak meduller veya anaplastik kanser tipi sonucu gelebilir. Bazen sonuç “tiroit kanseri acisindan şüpheli” gelebilir ve %80-90 oraninda nodulun kanser olduğunu gösterir. Bu hastalarin tum tiroit dokusu ameliyatla cikarilir, buna total tiroidektomi adi verilir. Bu ameliyata lenf nodlarinin kanser içeriği durumuna gore tek veya cift tarafli boyun lenf nodlarinin cikarilmasi (disseksiyonu) ameliyati eklenebilir.

4. Indeterminate: Bu kategoride; follikuler lezyon, folikuler neoplazm, hurthle hücreli lezyon, hurthle hücreli neoplazm, and atipik hücreler veya atipik lezyonlar, sıralanabilir. Patoloji/sitoloji uzmani nodulun kanser olup olmadigini tam olarak açıklayamaz fakat hücrelerde bir anormallik olduğunu saptar. Indeterminate sonuçlu biyopside %15-20 oraninda tiroit kanseri ihtimali bulunmaktadır. Yani indeterminate sonuçlu her 5 hastanin 1’i tiroit kanseri tanisi alacaktir. Bunun için subtotal (bezin lezyon tasiyan yarisi ve isthmus bölgesi) yada total tiroidektomi yapilmalidir. Boylece nodüldeki hücrelerin etraf dokuya invazyon yapip yapmadigi arastirilarak kanser tanisi konmaya calisilmaktadir.

Tiroit Cerrahisi

Uc cerrahi seçeneği mevcuttur.

1. Total tiroidektomi: Tiroit kanseri, Graves’ hastaligi, multinoduler guatr, ve substernal guatr için genellikle tercih edilen ameliyat yöntemidir. Ameliyat sirasinda rekurren siniri ve paratiroitleri korumak için kucuk bir doku birakilabilir. Buna totale -yakin (near-total) tiroidektomi denir. Total tiroidektomiden sonra hastalar hayatlari boyunca tiroit hormon replasman tedavisi için Euthyrox veya Levotiron bir adet/gun kullanmak zorundadır.

2. Tiroit lobektomi (aka hemitiroidektomi): Tiroit bezinin lezyon tarafini içerecek sekilde yarisinin cikarilmasidir. IIAB’de indeterminate sonucu, toksik nodulu olan, substernal guatr veya büyüyen tiroit nodulu için tercih edilebilen bir ameliyat tipidir. Indeterminate sonuçlu nodullu hastalar için lobektomi yapilip ameliyat sirasinda frozen section (patolojik inceleme) yapılarak sonucun kansermi degilmi netleştirilmesi yapılabilir. Eger frozen section sonucu kanser gelirse kalan tiroit lobuda ameliyat edilir. Eger sonuç kanser gelmezse diğer tiroit lobuna dokunulmaz böylece %70 hasta omur boyu tiroit replasman ilaci kullanmak zorunda kalmaz. Bu ilaç kullanim orani yasli kadin olunmasi, kişisel yada ailevi hashimoto tiroiditi veya hipotiroidi hikayesi bulunmasi, ve ailevi otoimmun hastalik bulunmasiyla düşer.

3. Tamamlayici tiroidektomi: Yetersiz yapilmistiroit kanseri cerrahisi, tiroit lobektomi sonrasi taninin kanser olduğunun anlasilmasi veya bazi multinoduler guatr veya hypertiroidi ameliyatlarindan sonra yapılabilir. Ameliyat kalan tiroit dokusunun ciplak gözle veya radyoaktif maddeyi taniyabilen gamma-probe yardimiyla cikarilmasindan ibarettir. Bu ameliyat sonucu hasta tiroit replasman tedavisi (bir euthyrox/gun) almak zorundadır.

Ameliyat sirasinda rekurren sinir monitorizasyonu:

Rekurren sinir, ses tellerini innerve eden ve tiroit cerrahisi sirasinda yaralanma ihtimali olan cok ince ciplak gözle görülmesi cerrahi deneyim isteyen sinirlerdir. Tek tarafli yaralnmasinda sesin kisilmasi yada catalmasi komplikasyonu olabilir. Cift tarafli yaralanmasinda soluk borusuna delik açmak (trakeostomi) suretiyle mevcut nefes darligi gelişimi engellenmeye calisilir. Bu nedenle ameliyat sirasinda ses telini farkeden sinir monitorizasyonu kullanilmasi zor tiroit vakalarinda tavsiye edilmektedir.

Tiroit ameliyat kesisinin boyundaki doğal çizgiler yardimiyla kamuflaji

Standard tiroit ameliyati çizgisinin 1-2cm üzerinde yer alan doğal katlanti çizgilerine dikkat edilerek kozmetik acidan daha basarili ameliyatlar yapılabilir.

Ameliyat sonrasi cerrahi yara izi sonuclari:

Ekran Alıntısı